Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

vrijdag 2 december 2016

van sinterklaas en zo ( hoog en toen en toen gehalte)

Er kan een hoop gebeuren in een week.
Zo kwam er een prachtig fotoboek uit . Alle foto's van één fotograaf ( iemand die destijds al een fototoestel had was al heel bijzonder) tussen 1940 en 1960.
Van drie dorpjes, het onze en twee er vlak bij. Er werden door de goede man steeds foto's gemaakt bij bijzondere gelegenheden.
Op deze foto mijn schoonmoeder, toen nog een verlegen meisje van 15.
Naast haar haar oudere zus ( die later kloosterzuster zou worden), de foto is gemaakt omdat het gezin in de oorlog  twee evacuees ( of is het evacués) in huis had.

Die oma, stiekem zou ze best trots geweest zijn.
Wij zijn het in ieder geval wel!
Ook mooi om te zien: toen ik manlief leerde kennen,was zijn gezicht een mannelijke versie van dit gezichtje.
We vierde sinterklaas met het gezin. Vroeg, wegens alle drukke werkzaamheden van de jeugd.
Toch lukte het ( ondanks alle goede bedoelingen), nog net niet om iedereen gezamenlijk aan de brunch te krijgen.
Gelukkig was iedereen er wel bij het pakjes uit pakken. Miste niemand de pret van de gedichtjes, plagerijtjes en pakjes.
Een fijne middag, weinig van te zien, omdat ik als trotse moeder natuurlijk alleen foto's maakte van de lachende snoetjes.

Poetste ik het huis heel goed ( kijk ook de spinnenkop tegen de stok is weg).
Die zag ik eerlijk gezegd pas op de foto.

Zijn de ramen weer blinkend schoon.En werden we zoals je ziet....

Getrakteerd op een mooie zonnige dag.

 Vierde manlief zijn verjaardag.
Dochterlief organiseerde een avondje karten met eten.
Lief!
Maar toch...volgende keer doen we zo'n uitje gewoon een andere datum.
Nu is het haasten na het werk, ben je eigenlijk te moe.
En..omdat dochter de familie belde ( en ik dus geen directe inspraak had) bleek dat er verschillende mensen nu op een andere datum kwamen.
Drie avonden achter elkaar verjaardag vieren was wat veel van het goede.
Gelukkig maakte oudste de taart.

Ik bakte dus niet dit keer, maar kookte wel.
Namelijk deze makkelijke, snelle en lekkere:
pompoen -courgette- lasagne.

http://www.lekkerensimpel.com/pompoen-courgette-lasagne/

Opnieuw van lekker en simpel ,gewoon omdat het inderdaad makkelijke gerechten zijn, snel klaar en zonder moeilijke ingrediënten.
Vandaag ga ik dit nog een keertje maken voor dochterlief.
Omdat oudste tegen dochterlief vertelde hoe lekker het was ( en het natuurlijk heerlijk is als je beide veel en laat werkt en je kunt zo aan tafel) .

Nog een fijn en snel receptje van lekker en simpel.
Al had ik de feta iets minder dun moeten snijden, om die heel te laten blijven, toch een gerecht om te onthouden ( en zeker nog een keertje te maken).
Eenpansgerecht met rijst en feta.
Kijk:
 http://www.lekkerensimpel.com/eenpansgerecht-met-rijst-en-feta/
Zij weten hoe je mooie foto's moet maken.

Ik niet echt , maar ik geef je toch maar even deze.
Wat een prachtige ochtend! Koud maar mooi.
Ik maakte nog iets..

Wel zeep, geen wasmiddel zoals je ziet.

 http://uitmijnkeukentje.blogspot.nl/2014/03/suiker-scrub-blokjes-voor-vieze-handen.html

Of het goed werkt, weet ik nog niet, het ziet er in ieder geval gezellig uit.
Net als het blog : uit mijn keukentje , wat een een super leuk blog!
Wat zonde dat ik dit niet eerder gevonden heb.
Wel fijn om weer zoveel leesmateriaal ( en fijne ideeën) achter de hand te hebben!

Vroeger.... ( hoe oud klinkt dat) vierde we sinterklaas door surprises te maken met de vriendinnen (  daar kwamen dan wel de vriendjes, eventueel een zusje en zo bij).
Helaas woont een van de vriendinnen al heel lang in Friesland ( we missen je J ), en daarom vieren beste vriendin en ik gewoon saampjes altijd een middagje sinterklaas.
Zij maakt geweldige surprises, ik doe mijn best voor een zelfgemaakt leuk cadeau en ben van de gedichten.
Altijd super gezellig.
Maar dit jaar had ik er niks bij wat zelf gemaakt was, en dat kon natuurlijk niet.

Kijk toch hoe leuk.
Hier gevonden:

http://uitmijnkeukentje.blogspot.nl/2014/03/suiker-scrub-blokjes-voor-vieze-handen.html

Kijk, dat kon ik 's ochtends nog mooi even maken. Had ik toch nog iets zelfgemaakt (volgende keer weer iets breien of zo).
Klaar voor de sinterklaas middag.
Zo leuk om alle pakjes bij elkaar te zoeken.
Het potje met hondensnoepjes en een speeltje, vond ik bij een winkeltje in het dorp waar dochterlief nu woont. Je huurt daar een kraampje voor je spulletjes ( per maand), zodat er van alles te vinden is. Zowel nieuw als tweedehands ,brocante en zelfgemaakt. Wat een fijn winkeltje zo rond deze tijd!

Mijn vriendin voelde zicht niet zo fit om cadeautjes te gaan zoeken, maar ze maakte wel weer een mooie surprise.
Dit keer een heuse kerststal ( waar het mini-kerst-stalletje in staat wat ze in Spanje kocht).
Aangevuld met een fijne boekenbon ( ja vriendin weet waar ze me blij me maakt).

Wat een eer, als mensen zoveel tijd en energie steken in iets moois voor jou maken.
En zo komt er toch nog kerst op mijn blogje voor het sinterklaas is.
Schandalig voor iemand die vind dat we toch echt de sint zijn eigen ruimte moeten geven.

Ik besef dat dit blogje een hoog: en toen en toen gehalte heeft.
Wat zou het slim zijn als ik hier een blogje of drie van gemaakt had.
Maar ja, dat ben je druk bezig en blijft het toch weer liggen.

Volgende keer een nieuwtje!
Kan ik jullie nog even nieuwsgierig maken......


En verder: geniet van het sinterklaasfeest op welke manier je het ook viert!

Lieve groetjes, Franca.



4 opmerkingen:

  1. hallo
    wat een leuke en sfeervolle foto's dit keer :)

    De lasagna ziet er heerlijk uit!

    fijn weekend

    --vr.gr. Josie--

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,
    Het was in elk geval heel gezellig om je "en toen en toen" verhaal te lezen.
    Leuk, die foto van je schoonmoeder in het boek.
    Hart. gr.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, wat een gezelligheid weer bij jullie, enneh.. nog gefeliciteerd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk blog heb je.
    Die suikerscrub-dingen zijn erg mooi.
    Knap hoor hoe je zoveel activiteiten in één week krijgt en dan ook nog creatief bezig bent.

    BeantwoordenVerwijderen