Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

dinsdag 24 mei 2016

zo veel om dankbaar en blij te zijn

Ik kon nog een paar dagen nagenieten van alle lieve mensen die langs geweest waren, de fijne gesprekken en de leuke cadeautjes, maar moest toen toch echt weer aan de slag.
Vrij met Pasen is dan wel werken met Pinksteren.
Manlief had nog een weekje langer vrij.
Wat bof je als die dan zegt: als jij een recept achterlaat, maak ik het wel!
Zo kan er dan zomaar : pasta salade met honing geitenkaas, voor je klaar staan als je uit je werk komt.
Weer een geslaagd recept uit de nieuwe kraam recepten map.
http://www.keukenliefde.nl/pastasalade-met-honing-geitenkaas/
 Dan zegt hij "niet echt" te kunnen koken.
 En dan van het recept"kipfajitas met tortilla's , een heerlijk aangepast vegetarisch gerecht maken.
Of een burrito met rode linzen.
Ziet er zo met alle pannen op tafel niet erg chic uit.
 Maar lekker.
Niet scherp dit foto, och sommige dingen moet je gewoon proeven.
Burrito met roze linzen uit: vegetarisch uit het vuistje.
En het gezinnetje?
Ach wat een lieve mensen weer.
Geen woord van klacht, niet over weinig slaap , niet over hard werken.
En hard gewerkt hebben ze!
Het kleine hummeltje had een vastzittend tongriempje, en flink ook.
Maar ja die feestdagen hè.
Daardoor kon het tongriempje pas de vijfde dag gekliefd worden ( geboren op vrijdag, dinsdag kon het pas).
Dat betekende vanaf dag twee ( toen bleek dat het kindje niet krachtig genoeg kon drinken om de borstvoeding op gang te krijgen), aanleggen ( met veel rust en liefde en geduld), daarna ging papa kunstvoeding geven met fingerfeeding ( wie het niet kent, googel maar even voor foto's), terwijl mama intussen ging kolven.
Na een dag kreeg de kleine de eerste zeer kostbare druppel voeding met een theelepeltje, nog een dag later was er al een bodempje en nog een dag later hadden we geen kunstvoeding meer nodig!
Maar vergis je niet in het werk om minstens zeven of acht keer per dag ( en nacht) dit hele ritueel uit te voeren.
En zoals ik al zei ,geen onvertogen woord, alleen heel veel liefde en geduld.
De laatste dag mocht ik afsluiten met een blakend babietje, gelukkige ouders en het kindje volledig aan de borst en bijna op geboortegewicht.
Wat een mooie vak!
En dan krijg je ook nog dit cadeau mee,  vergis je niet het, doosje is 30 bij 30, dus een flinke plak chocola!
Ik had mijn mond moeten houden ( dat ik stiekem zo graag chocola snoep 's avonds op de bank).
Vier mensen konden ( wegens nare omstandigheden in hun familie) niet op mijn verjaardag komen.
Die kwamen dus nadat ik weer afgewerkt was.
Een gast is zowel mijn peetoom als van onze jongste.
Een heel bijzonder verhaal.
Omdat mijn ouders zichzelf erg oude ouders vonden ( op een haar na 40 toen ik geboren werd), besloten ze dat ik jonge peetouders moest krijgen.
Dus werd het jongste zusje van mijn moeder mijn peettante , en mijn oudste neef mijn peetoom.
Mijn tante leeft nog steeds gelukkig, maar haar gezondheid is niet goed genoeg meer om zomaar op mijn verjaardag te komen.
Mijn neef daarentegen is nog zeer fit en gezond, met zelf nog een jonge twintiger als dochter. Dat kan als je op je 14e peetoom word.
Eenentwintig jaar geleden besloten wij om hem ook als peetoom te vragen voor onze jongste zoon. Toen was hij 45 met een dochter onderweg (onze zoon en zijn dochter zijn dus even oud).
Dus hadden we gisteren een heerlijke avond.
Met onze gezamenlijke peetoom, en de rest van het bezoek en familie natuurlijk.
Maar ik wil toch even zeggen wat een geweldige mensen die peetoom ( en zijn vrouw die de peettante van mijn jongste is) zijn.
Niet alleen zorgen ze geweldig voor mijn peettante , die altijd vrijgezel gebleven is en dus ( voor toen vanzelfsprekend) ook geen kinderen heeft.
Ze hebben zelf ook twee kinderen waarvan een altijd speciale zorg nodig had en een nog studeert, en ze hebben de zorg voor hun moeder ( en schoonmoeder ) op zich genomen de laatste jaren van haar leven.
Dat noemen ze dan met pensioen zijn.
Kanjers van mensen zijn het!
Die volop in het leven staan en inspirerend zijn.
Die ouders van mij hebben 53 jaar geleden een prima keuze gemaakt!
Mocht ik jullie intussen lekker hebben gemaakt, het precieze recept voor de ( knutsel) taart vind je hier:
http://www.keukenliefde.nl/tiramisu-advocaattaart/

Volgende keer over : de tuin die manlief zo prima in orde heeft nu, de moestuin die groter geworden is en bomvol staat, de ( door manlief zelfgemaakte) ramen van dubbel glas in onze slaapkamer.
De nu prachtige opgeknapte dakkapellen.
Genoeg voor vandaag!

Fijne dag!

groetjes, Franca.

7 opmerkingen:

  1. Weet je, jouw tevreden instelling maakt mij altijd vrolijk. Je bevestigt met je blogjes dat geluk in eenvoudige dingen zit.
    En die site van keukenliefde, ik ben er weg van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat bijzonder, zo'n peetoom en tante. Ik ken het helemaal niet. Mooi dat het in jullie gezin zo'n bijzondere functie heeft.
    Nog gefeliciteerd met je verjaardag! En die plak chocola, mmm die ziet er heerlijk uit! Die taart trouwens ook. ;-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Ik weet niet meer of ik dat al gedaan had.
    Je beschrijft het dagelijks leven zo mooi. Met alle ups en downs.
    Weet je dat je me een beetje troost hebt gegeven, door te schrijven dat het veel werk is om 7 à 8 keer per dag te voeden. Dat deed ik bij mijn tweeling. Een heel ritueel. En elke voeding duurde ook minstens 20 minuten.
    Je gerechten zien er weer smakelijk uit. Ondanks de wazige foto's.
    Bedankt voor de link naar de site van keukenliefde.
    Mooi verhaal van je peetoom. Goed bedacht van je ouders.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn verhaal weer hou zo van je blog.En bij deze een fijne verjaardag toegewenst.gr Marina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog gefeliciteerd!!
    Wat een geweldige familie die zo druk is met zorg voor elkaar!
    Dacht even bij elk volgend plaatje, er rolt zo hier een schoteltje met een stukje tart uit mijn computer. goed gelukt en vast al helemaal op.
    Groet, WIlma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van harte.
    En wat een handige echtgenoot!!
    Geweldig.
    Weer leuke blog.
    Gr roos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dag lieve Franca , ik geniet altijd zo van je blogjes die zijn altijd
    welgezind , lekker , mooi en van een heerlijke eenvoudigheid !!
    lieve groet vanwege Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen