Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

zondag 19 juli 2009

van koeien, ijs en brood

Koeien zijn hartstikke vriendelijk, maar zo'n kop is van dichtbij wel erg groot ( zie je hoe dochterlief het oude brood aanbied).
Ze lopen weer om het huis. Gezellig, maar ook de hele tijd : jongens deuren dicht!!! Voor je het weet zit er weer een vieze bromvlieg binnen.
Dus maar snel de vliegenkap oven onze baksels( nou ja onze, voor een vriendin wiens man jarig is).
En opa deed er ook nog een bosje gladiolen voor haar bij.
Het ijs uit de ijsmachine.Voor mij nog een kleine portie, die overigens heerlijk was. Eigen (simpel) recept: 2 dl yoghurt, 50 gram (gehakte) pure chocola, 1dl slagroom (eerst kloppen met een beetje suiker), mengen en in ijsmachine doen.
Verrukkelijk! We gaan nog meer recepten proberen.

Het ( niet helemaal) een uur broodrecept van Amy Dacyczyn :
5-6 cups bloem( waarvan enkele vervangen kunnen woren door volkorenmeel).
2 tablespoons droge gist.
2 tablespoons suiker.
1 tablespoon zout.
2 cups heet water.
1 tabelspoon sesam of maanzaad.
Ik heb expres tablespoon geschreven, je moet echt een maatschepje nemen, dat is niet te vergelijken met een theelepeltje.

Meng 4 cups van het meel met het gist,de suiker en het zout, doe het hete water erbij en roer 100 keer ( of 3 minuten met de elektrische mixer).
Doe de rest van het meel erbij, tot het deeg niet meer (echt) plakkerig is, kneed 8 minuten.
Doe het deeg in een ingevette deegkomen doe er een vochtige theedoek over ( ik maak doe nat onder een hete kraan). 15 minuten laten rijzen.
Dan deeg omlaagduwen en in twee stukken verdelen, twee ronde broodjes vormen, met scherp mes een x inkerven. Met een kwastje water erover vegen en met wat sesam-of maanzaad bestrooien.
Op het middelste bakrek zetten, en op de onderste een (ovenbestendige) schaal met heet water plaatsen.
Je zet het brood in een koude oven, dan temperatuur op 200 C en 40 tot 50 minuten bakken ( bij mij waren ze met 40 minuten al klaar dus zelf even in de gaten houden) tot ze goud bruin gebakken zijn.
Heel simpel, snel en lekker.

In het boek : The complete Tightwad gazette , (het oerboek voor echte zuinigers, wat soms te erg is maar wat ik elke zomer weer oppak ter inspiratie), heet dit "Cuban Bread" en is het klaar in een uur en 15 minuten.
Ze raad het aan als je bijvoorbeeld een maaltijdsoep hebt gemaakt, om erbij te eten.

O ja, nog even dit!
Als je mee wil loten voor het living on a dime kookboek, wil je dat dan even duidelijk aangeven?
Tot nu toe heeft alleen het lieveheerbeestje dat gedaan.
groetjes, Franca.

6 opmerkingen:

  1. Het klink fantastisch dat brood.Het ijs ziet er heel goed uit. Wat een leuke koeien. Wij hebben ze niet rondom het huis lopen, maar ze lopen bij ons achter het blok huizen achter ons. Ik vind het heel leuk, die koetjes.
    De cake ziet er fantastisch uit. Die zal wel met smaak zijn opgegeten.
    Een heel fijne dag !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Franca,
    Met deze verloting wil ik heel graag meedoen, het lijkt me een geweldig boek! Ik geniet nog steeds met volle teugen van je logjes en leuke foto's. Wij wonen zelf op een flat en dat is dus niet te vergelijken met jouw heerlijke plekje.
    Groetjes Lenie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een idee; brood bakken in zo'n korte tijd! Dat ga ik zeker eens proberen. En koeien..hier zijn er overal koeien als je uit de stad bent. Ik ben er dol op! Ze hebben van die lieve ogen... Tsja, misschien ben ik van binnen toch een boerenmeisje...!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je voor het recept, ga ik na de vakantie uitproberen!

    groetjes Jente

    BeantwoordenVerwijderen
  5. vindt je het goed dat ik je blog in mijn lijstje zet. Anders hoor ik het wel van je.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Franca, bedankt voor de py.broeken-tip, maar ik heb ondertussen al een pyamabroek opgeduikeld die als patroon kan dienen. Maar op het ogenblik zijn we een kast aan het verven, en die staat midden in de kamer... en de kleine is ook nog ziek, dus het zal nog even blijven liggen. Mijn sokaapie zet ik er volgende post op, maar er staan er wel meer op mijn blog. (bij creatief)
    Groetjes Mama lieveheersbeestje.

    BeantwoordenVerwijderen