Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

dinsdag 24 maart 2009

verkouden

Snipverkouden ben ik. Kon ook niet uitblijven, oudste kindje in het gezin was verkouden en heeft me een paar keer recht in het gezicht geniest, ja dan wil het wel. Gevolg is dat ik nu ( ook door de zere keel) liters ( kruiden) thee drink en me weer eens op de soepen heb gestort.
Soep met volop knoflook, prei en ui, en een tikkeltje Spaanse peper, moet ervoor zorgen dat ik weer gewoon adem kan halen. Intussen is mijn nichtje op de koffie geweest en bracht : real english sconemix en Tiramisu-koekjes mee. Zij was ook degen die me wees op de takken in de tuin, die nou voor een lekker voorjaargevoel in huis zorgen. Mijn nichtje kookt ook heel graag ( en vaak voor grote groepen, d.w.z. de werknemers of zakenrelaties van haar man) , ze heeft me een paar recepten beloofd, ik ga ze eerst uitproberen en als ze erg lekker zijn zal ik ze met jullie delen. Het boek daar kom ik nog op terug.

Heel voorzichtig probeert het zonnetje in huis te komen, gelukkig na zo'n snertdag van gisteren kunnen we wel weer wat zon gebruiken.
Zomaar een plaatje van mijn keuken. Een paar uur geleden zag die er nog heel anders uit. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik daar wel een foto van maakte, maar die uiteindelijk hier niet durfde te plaatsen. Wat kan het toch een bende zijn. Dienblad met theepot en theeglazen van gisteravond aan een kant, wat bekers van de kinderen( van nadat de vaatwasser is gevuld) erbij. Het koffiezetapparaat en de broodrooster aan de rechterkant. En erbij ( rommelig door elkaar) vijf ontbijtbordjes, kopjes, bekers, bestek en nog wat rommeltjes ( zo had ik net zo goed de foto kunnen plaatsen). Langzamerhand raak ik ervan overtuigd, dat ik weer met flay-lady moet starten. Een paar jaar geleden liep alles lekker en werkte ik maar 5 uur per dag. Tijd genoeg om s' middags nog wat te ruimen en s' avonds op mijn gemak te koken ( en om thuis te zijn als de kinderen uit school komen, ook niet onbelangrijk). Een paar fly-lady dingen zijn blijven hangen maar andere leken overdreven of juist niet goed genoeg. Ik zou het wel weer zelf op mijn manier doen.

Helaas staan de zaken er inmiddels anders voor. Werkdagen van 7,5 tot 8 uur ( de eerste vier dagen) zijn weer heel gewoon, daarbij komt dat de afstand ( sinds de fusie) ook vaak langer is. Gevolg: minder tijd voor thuis, en veel moeƫr ( gek woord is dat trouwens). Dus heb ik het boek de huishoudcoach gekocht ( ja ik weet wel dat ik het zelf moet doen ,maar alles duidelijk op papier helpt mij) wat zeer vergelijkbaar is met flay-lady ( vrijwel geheel overgenomen lijkt wel) en heb ik de eerste stappen weer gezet. Zo hoop ik rustig en geleidelijk alles bij te kunnen houden, en niet telkens na een gezin, me compleet op te branden , bij de eerste dag poetsen. Ik zal de vorderingen laten horen en zien.

De gezonde kookboekjes van de boekenmarkt. Vandaag hieruit de snijbonensoep, ik ben benieuwd.
Dit is onze gekke kat. poespoes, die op deze manier ( door op het vogelhuisje te klimmen) laat weten dat ze naar binnen wil.
En dan zit er dus zes kilo kat op een smalle vensterbank. Hoe vaak ze er ook afschuift, ze blijft het proberen.
Mijn soepje ( voor de lunch) s' avonds hadden we de tikka masala van kip van Jamie, dat kun je ook met een zere keel nog eten. En met de gemberwortel en Spaanse peper, is het vast niet slecht voor me.

Nou ga ik ( rustig) weer aan de slag. Vooral veel opruimen is het nou nog. En dat voelt heerlijk. Ik heb altijd wat moeite met dingen wegdoen, maar een opgeruimd huis is wel wat waard. Nou even denken wat ik als beloning ga doen. Meteen naar de kringloopwinkel ( hoe leuk ook ) lijkt me nu niet de beste start. En tot een flinke wandeling, voel ik me nu niet echt in staat. Ik zie wel , eerst nog even een kopje koffie in mijn nette keuken, en wat strijken, dan is de dag nog lang genoeg.
groetjes, Franca.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten