Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

zondag 24 december 2017

zalig kerstfeest

Een wat gekke foto voor deze dag.
Zo kun je zomaar leren, laptop aan en luisteren naar wijze levenslessen.
 Soms leer je ook heel anders.
De foto maakte ik om te laten zien dat ik het fijn vind om 's ochtends een kaarsje aan te doen in deze donkere tijd, liefst een met een fijn geurtje.
Het kaarsje staat bij mijn werkspulletjes, waarvan ik weet dat ik die echt niet vergeet, zodat ik het kaarsje niet vergeet uit te maken.

Maar dit was weer een les:
In huis bij zowel het gezinnetje wat helemaal niks had ( en toch van alles kon genieten), combineerde met een gezinnetje wat alles had ( en heel veel kritiek op iedereen).
Het viel niet mee om hier te werken.
Moeder en kind maakte het uitstekend gelukkig, maar de houding naar mij toe was, op zijn zachts gezegd niet leuk.

Dat trok ik me aan en ik probeerde heel erg om dingen uit te leggen, en goed te krijgen.
Er ging ook een mailtje naar een leidinggevende om te vragen of de website van het kraamcentum aangepast kan worden.
Dat gaat gebeuren, en de leidinggevende had echt een luisterend oor.

Ik leerde een grote les:
Soms zijn mensen zoals ze zijn.
Als ik me inzet, en mijn werk goed doe, is het goed.
Ik hoef niet te proberen om de mensen te veranderen.

Deze week las ik een boek: Mindful gelukkig van David Dewulf.

Deze tekst komt daar uit:

Vooropgestelde ideeën LOSLATEN
   brengt ons in een zachte,
 accepterende ruimte van wat is.
Dit is een geschenk voor jezelf
en voor de mensen om je heen.

Je kijkt niet naar het leven
door de bril van verwachtingen.
Je kijkt naar het leven zoals het is.

Je reageert niet op de frustratie
van het niet-ingevuld zijn
van jou fixatie
op je VOOROPGESTELDE IDEEËN,
maar je antwoord
op het geheel van het leven.

Je ontspant met hoe de dingen zijn.
Je cultiveert respect voor alles en iedereen,
inclusief voor hoe jij nu bent,
zonder façade of oordeel. 

Ik ben daar nog ver vandaan.
En toch....eigenlijk wilde ik gisteren nog zoveel doen.
Eten koken, voor 1e kerstdag, opruimen ( ben nog steeds in de opruim modus), het huis aan kant hebben voor kerstmis.
Maar opa voelde zich wat alleen ( zoals zoveel mensen in deze dagen), en de kinderen kwamen om aan de verbouwing te gaan werken, en oudste had de keuken nodig om het nagerecht te maken....
En dus zie je ons op de foto rustig breien, koffie drinkend en taart ( peren speculaastaart, direct uit de oven, helemaal vergeten om er abrikozenjam op te doen) etend genieten.
Gingen manlief en ik daarna nog een flinke wandeling maken naar het water hier in de buurt, om langs het strand terug te dokkelen ( het strand was net gefreesd).
Uitgewaaid en fris kwamen we terug.

Vandaag is het kerstmis.
Het huis is niet perfect aan kant.
Het eten is goed , maar niet perfect.
We gaan samen met opa en de kinderen van een fijne maaltijd genieten.


Ik wens jullie  allemaal een fijn en ontspannen kerstfeest!
En een goed 2018!

groetjes, Franca.

12 opmerkingen:

  1. Op mijn prikbord hangt een kaart met de tekst: niet perfect is ook goed

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor jou en je gezin ook heel fijne kerstdagen.
    Ja, zonder oordeel leven is niet eenvoudig. Als je er bewust van bent, ben je al weer een stap voor op een ander.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Probeer de vervelende houding van dat gezin maar achter je te laten. Ik denk dat ze je teveel zagen als personeelslid ipv een deskundig mens met kennis van zaken! Ook ik wens je een fijne kerst! Geniet van de lieve mensen om je heen en laat de chaos maar de chaos. Het komt allemaal wel weer op z'n pootjes terecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel herkenbaar Franca en mooi zoals je het beschrijft!

    Lijkt me lastig werken in zo'n gezin waar je het nooit goed kunt doen. Het enige wat je kunt doen lijkt me dat je jezelf er niet teveel door laat beïnvloeden en het je niet teveel aantrekt. Je doet je werk goed!

    Mijn huis is vandaag ook niet perfect. Hoe het eten uitvalt moet ik nog afwachten: een nieuw recept van een feestelijke pompoenschotel. Maar ik ben blij dat we als gezin bij elkaar kunnen zijn. Heel fijne kerstdagen!

    Groetjes, Alice

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Franca hele fijne gezellige en rustige kerstdagen, en voor het nieuwe jaar gezondheid en veel plezier in je werk gewenst !!
    Voor Kareltje een dikke knuffel :)

    Vriendelijke groeten van Josie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mensen zijn zoals ze zijn, accepteer dat maar gewoon en verspil geen energie aan verandering. Weet dat er ook heel veel lieve mooie mensen zijn en daar heb je geen materiele rijkdom voor nodig. Heel fijne feestdagen, geniet ervan. Liefs El

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi logje weer. Hoop dat je een Fijne Kersttijd hebt met diegenen die je lief zijn. Zo te zien is de kat geheel tevreden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zag dat je bij mij bent wezen buurten. Leuk en wees welkom. Ik wens je goede dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het hoeft ook niet perfect. Als je je er maar lekker bij voelt, want daar gaat het om.
    Ik wens jullie allemaal heerlijke kerstdagen.
    Genieten hoor, met en van elkaar.
    Heel veel liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je kunt alleen jezelf veranderen, of de manier waarop je tegen iemand aankijkt. Anderen veranderen is onmogelijk. Werken aan jezelf is al een hele klus...(is mijn nederige ervaring.)
    Dank voor je lieve reactie op mijn blog!
    Ik ben te laat om je fijne kerstdagen te wensen. Ik hoop vooral dat je mooie herinneringen hebt gemaakt. Nu zijn het de rare dagen tussen kerst en Nieuwjaar.
    Gezellige Oudejaarsavond gewenst.
    Warme groet ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Franca, het ziet er anders wel perfect gezellig uit bij je! En ik ben verliefd op Kareltje...

    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen