Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

vrijdag 1 september 2017

simpelweg genieten


Grappig spul.
Nu als verjaardagscadeautje met boekje er bij.
Er zijn weer pompoenen in de tuin!
Dit keer maakte ik een zomers recept.
Uit het tijdschrift Vriendin.
Geroosterde pompoenwedges met chili crème fraîche.
Het lijkt alsof ik er kipfilet bij eet, maar dat is halloumi:
https://simoneskitchen.nl/halloumi-een-veelzijdig-kaasje/
Het sausje moet eigenlijk crème fraîche met zoete chili saus zijn, dat had ik niet in huis, maar kwark altijd!
Deze variatie smaakte mij ook prima!


Net toen ik dacht dat Kareltje niet ondeugender kon worden...


{de plant rechts had niet alleen meer water mogen krijgen, ook fungeren als favoriete lig plek van Karel was niet best voor het arme ding.
Hij staat nu achter in de bijkeuken bij te komen.}
Gaat hij zich zomaar als een echte kat gedragen ( in plaats van als een los geslagen wilde soortgenoot).
Al is dat apparaat dat steeds met zo'n grote licht in zijn ogen flitst niet favoriet.
Kijk die blik...
En deze...bijna in slaap, maar toch nog waakzaam ( die camera ook).
Nieuwe uniformen ophalen op het hoofdkantoor.
Toch 25 kilometer op en neer, op mijn vrije dag.
Eest de keuken schoon, dan op pad.
Met als beloning even dit rommelwinkeltje binnen lopen ( had expres geen grote kringloop gedaan, hoewel die ook op de route lag, maar ik had gepland om ook nog de huiskamer te doen..).
Vind ik dit boek voor een euro.
Hoe toepasselijk na een werkweek in vier verschillende culturen.
Een kookboek van mensen uit allerlei landen en streken die nu in Nederland wonen.
Ze laten zien hoe er in hun thuisland gekookt werd ( en ze het vaak ook hier doen), met recepten en foto's.
Verder staat er ook bij elke cultuur een stukje met gedragsregels als je in hun huis te gast bent, handig!
Al besef ik dat ik in hun huis werk, je bent wel degelijk tegelijkertijd hun gast, dan is het prettig te weten welke gedragsregels anders zijn als onze Hollandse.

Wat echt leuk is om te lezen: Gênant in Nederland.
Wat mensen uit andere culturen heel vreemd vinden in Nederland, zoals de Spaanse dame die het eerste aanbod om iets te drinken afsloeg ( schijnt in Spanje beleefd te zijn), en vervolgens vroeg de gastvrouw het niet opnieuw ( zoals bij hen gebruikelijk is), zodat ze op een houtje kon bijten...
Of de Surinaamse dame die er achter kwam dat Nederlanders hun vlees niet wassen ( doen zij met water en zout of azijn) voor ze gaan koken.
Ze is nog steeds verbaasd.
 Gelezen bij een mede blogster:
http://busybessy.blogspot.nl/2017/08/de-doekjes-van-zeeman.html
wilde ik zo'n doekje ook wel eens proberen.
Tenslotte lopen de koeien hier weer rond het huis ( netjes in de wei hoor), en als er dan iets blijkt te zijn waar je de vliegenpoep mee te baas kunt blijven, dan wil ik dat graag proberen.
De prijs is erg gunstig, de wasbaarheid ook, over het milieu ben ik niet zo zeker.
Maar ik moet wel zeggen: die vliegenpoep ( die nogal vast kan zitten, en ook ik wil het schilderwerk niet beschadigen met schuursponsjes), gaat er prima mee af.
Ik ben er blij mee!
 Bijna vergeten, dit was het gerechtje wat ik maakte na een werkdag ( waarvan het recept opengeslagen lag op de ontbijttafel).
Midden-Oosters gevulde puntpaprika met perzikdressing, uit Kickstart van Lisa Steltenpool.
Kwamen meteen die twee puntpaprika's op die ik ( in een opwelling) kocht omdat ze in de aanbieding waren. Zonde om oud te laten worden.
Deze liggen klaar voor mijn nichtje, daar hoop ik snel heen te kunnen gaan.
Vandaag naar mijn collega.
Elke dag had ik wel een afspraak staan, met lieve en leuke vriendinnen.
Voor koffie en zelfs een lunch ( daarover zo meer).
Om het huis toch op orde te krijgen , besloot ik elke dag een ( of een paar) vertrekken te doen. Niet als een gek de eerste dag het hele huis gedaan willen hebben ( om vervolgens de volgende dag migraine te hebben), maar wel elke dag iets.
Dat is goed bevallen.

Net als de lunch die ik van een lieve vriendin kreeg ( nog voor mijn verjaardag).
We gingen hier naar toe: http://www.villapastorie.nl/
Zaten heerlijk buiten ( aan de vijver) met een lekker gerecht.
Om daarna ook even binnen te wippen bij hun winkeltje:
 Pastorie Lokaal
Direct achter het restaurant en erg leuk.

En ja als je dan toch daar bent.
De Piushaven is in opkomst, echt een leuke plek , maar wij gingen even neuzen bij de kringloopwinkel  tegenover het restaurant : http://www.kringlooplapoubelle.nl/
En tot slot nog even in de oude AaBe fabriek ( die van de wollen dekens van vroeger):
 http://www.aabefabriek.nl/





Afbeeldingsresultaat voor oude a b fabriek tilburg
Plaatje van het net ( logo van zo'n deken).

Wat een goed idee, om een beleving cadeau te geven!
We hebben echt een heerlijke middag gehad!
En nu?
Ik heb nog even, misschien lukt het nog de slaapkamer te doen voor ik ga en anders vanmiddag, dan ben ik mooi rond ( in huis) voor het weekend.
Het weekend samen met manlief vrij.
Geen grootse plannen ( alleen even naar een mooie rommelmarkt met mijn beste vriendin, de mannen gaan lief met ons mee als we niet samen kunnen, maar dit vinden ze vast een stuk beter) gewoon heerlijk genieten.

Fijn weekend, ik hoop dat jullie er ook van kunnen genieten!
groetjes, Franca.






7 opmerkingen:

  1. hallo :)
    wat heb je weer een leuk blogstukje geschreven, heerlijk om te lezen en (mee)genieten :)
    Geweldige foto's van Kareltje, zo ondeugend, en zo fotogeniek, wat een schatje !

    fijne vrijdag, en een goed, zonnig weekend gewenst
    vr gr Josie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klinkt weer heel knus, fijn weekend Franca!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is Kareltje toch leuk. Ondeugend en tegelijkertijd zo schattig. Wat kattenkwaad hoort erbij, daar is het een jong katje voor. Fijn weekend! Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Franca,

    dat boekje "Genant in Nederland" lijkt me heel leuk om te lezen.
    Maar ik kan het niet vinden als ik er op google.
    Zou je de auteur willen vermelden?

    Zo herkenbaar trouwens: als het gek je hele huis doen, en de volgende dag migraine te hebben. Afschuwelijk herkenbaar :-(

    Fijn weekend, liefs Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,
    Gênant in Nederland was een bladzijde uit het kookboek.
    Ik heb het vast niet duidelijk omschreven, waardoor de verwarring is ontstaan.
    Ik zal op een volgend blog een foto van deze bladzijde plaatsen.
    Zo schreef ik ook: 25 kilometer op en neer.
    Terwijl het 25 kilometer enkele reis is, volgens mij ook niet zo duidelijk omschreven.
    Ach, de bedoeling is goed moet je maar denken!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Franca,
    zaterdag een leuke dag gehad dankzij jou :).
    Naar Tilburg geweest, koffie met appeltaart gehad aan de vijver bij de pastorie...die leuke winkeltjes bezocht, en bij la poubelle geweest, en daarna nog bij de aabee fabrieken gekeken. Erg leuk daar bij de Piushaven !Bedankt voor de tip. groetjes, Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Anne,
    Wat leuk!
    Meestal geef ik helemaal geen adressen, maar als ik nu zie dat jij ( met plezier) naar deze plaatsen geweest bent, zal ik vaker adressen door gaan geven.
    Dank je wel voor je reactie!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen