Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

vrijdag 20 november 2015

t is wat allemaal...

Kijk , heb ik toch zomaar een ( voor mij) hele hippe broek gevonden in de kringloopwinkel.
Normaal ben ik meer van de spijkerbroeken, maar deze had meteen iets.
Eerst schoof ik een dagje door.
En maakte het gekregen garen ( wat aan de deurklink hing) tot op het laatste draadje op.

 Daarna een dagje wacht.
Zie je het laatste doekje, wat kleiner , maar heel zuinig alles opgemaakt.

Toen ik ook nog een dag tot 15.30 moest wachten voor ik een gezinnetje had, was ik er ineens helemaal klaar mee. Met de vaatdoeken tenminste...hoewel....
Ik vond een klosje touw , en haakte een schuurlapje.
Of zal ik het heel chic een touwdoekje noemen?
Wegens meer als genoeg tijd ( ik wachtte nog steeds), besloot ik een super milieuvriendelijk afwasje te doen.
Met eigengemaakte vaatdoek, eigengemaakt afwasmiddel ( wat dus echt niet schuimt) en een eigengehaakt touwdoekje/schuurlapje.
Het gaat, het wast schoon, maar ik vind een gewoon schuursponsje toch wat soepeler.
Misschien nog een keertje proberen van dunner touw?
Ik vond in ieder geval nog een doel voor deze: als zeepbewaarder/ kan het mooi droog worden doekje. Om mijn heerlijke zeepje van de Lus... niet helemaal plakkkerig te laten worden.
Daar is het ideaal voor!
Uiteindelijk kon ik gelukkig aan de slag.
Bij een piepjonge ( al wilde ze dat zelf niet horen) dame die een prachtig piepklein ( veel te vroeg geboren ) meisje had gekregen.
Wat een kleine schoonheid!
Een zo fijn, klein Somalisch poppetje.
Alle babietjes zijn leuk, lief en hebben iets, maar deze stal onmiddelijk mijn hart!
Veel werk, zowel met uitleg, als met huishoudelijk werk als met samenwerken met verloskundige ( petje af voor deze lieve begripvolle dame) als met vroegzorg.
Fijn om te weten dat dit meisje wat moeder werd van zo'n prachtig minimensje er ook als ik weg ben, niet alleen voor staat!
En 's avonds brei ik,want de vaatdoekjes ben ik dan wel beu, ze hebben me wel terug in de breimood gezet.
De sjaal waar ik vorig jaar aan begon ga ik nu afmaken.
En intussen...speur ik marktplaats af voor garen, om het vestje van Inge te kunnen maken ( voor een budgetprijsje).
Ik vind het garen waar ik vroeger al eens een trui van breidde ( en weg deed, hoe stom kun je zijn, nooit, nooit zelf gebreide truien weg doen).
Ik heb een ander ( zowat hetzelfde) patroontje uit geprint.
Omdat Inge er een foto van zichzelf bij had gedaan, en ik niet weet of ik die mag plaatsen.
Al zoekend naar garen en Inge's patroon lezend, kwam ik er achter dat er een hele geschiedenis aan dit patroon vast zit.

http://www.elle.be/nl/52517-elle-bezoekt-achter-de-schermen-bij-bernadette.html
 Hier kun je lezen over de dame die het vest ontwierp .
Hoe duur het was, en dat er daarna mensen op het idee kwamen om ook zo'n ( leuk en simpel) vest te gaan brien.

http://www.betaalbarewol.be/nl/patroon-bernadette-look-alike.html
Zijn er inmiddels betaalbare lool alikes gekomen.
 http://www.knottenwol.nl/collections/vest-bernadette-breipakketten

En verschillende variaties.
Zowel om te breien als om te haken.
Ik ga breien, van het oude bekende rode garen ( wat zeker geen mohair is), voor een tientje gevonden op marktplaats.

Maar eerst moest ik nog zorgen voor die minibaby, en voor de reuzebaby, wiens moeder het zo verschrikkelijk zwaar had bij de bevalling. ( ik kreeg er een gezinnetje bij voor de middag, omdat het zo druk was) .
Maak ik een pomoen-pie ( met pie-vogeltje er in).
En dochterlief de volgende dag gevulde paprika's ( een zak vol kocht ze, voor een euro op de markt).
De tafel kwam een beetje vol te staan.
Mijn bord was bijna overladen, maar lekker!
Voorruit, nog één foto, van het allerlaatste vaatdoekje ( voorlopig), en van de bananenkoekjes ( die te lekker en dus zo op waren).
Manlief komt er aan, ik ga de hete bliksem afwerken.
Klaar met werken in de gezinnetjes , op naar mijn vrije dagen!

En als jullie iets gemist hebben, dat klopt, ik ga het er maar niet over hebben.
Het is te groot, te veel.
Laten wij maar gewoon doorgaan, met lief zijn voor elkaar, kleine/simpele dingen maken , en berichtjes plaatsen waar mensen blij van worden.

Fijn weekend!

groetjes, Franca.


6 opmerkingen:

  1. Je hebt gelijk. Laten we proberen om het gewone, dagelijkse leven voor onszelf, gezin en medemensen zo prettig mogelijk te maken (als in onze macht ligt). Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk verhaal over de Bernadette.

    Als schuursponsje gebruik ik ook vaak een netje van sinaasappelen, werkt voor het meeste werk ook erg goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel meer kunnen we niet doen Anoniem.

    En Lot, ik heb ook een patroon gezien wat gemaakt was van sinaasappel-netjes.
    Dus gewoon zo zullen ze vast ook werken.
    Ik vind het gewoon leuk om het een en ander uit te proberen.
    Vandaar de schuurlapjes.

    Ik kreeg een lieve reactie van de dame die samen met de 80 jarige dame zit te breien( waar het haakpatroontje vandaan kwam).
    Binnenkort haar washandjes eens gaan proberen .
    Ik was al begonnen, maar ze werden veel te klein.
    Kan iemand me helpen?

    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier staat haar patroon:
    http://mamaluca.nl/?p=419

    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk hè, vaatdoekjes breien. Ik zie heel de tijd bij jou weer een lapje voorbij komen. Ik ben er eerst weer even mee gestopt (andere prioriteiten), maar wat is het leuk om te doen! Ik gebruikte een patroon van garnstudio, waffle love. Het is, zoals de naam al doet vermoeden, een wafelpatroon. Het zorgt voor een stevige doek, die veel vocht op kan nemen, maar het neemt wel veel garen op. Er gaat een hele bol van 50 gr. in.

    Fijn dat het jonge gezin naar huis mocht. Och, ik weet het nog goed hoor, toen wij thuis kwamen met onze tweelingdochters, met 36 weken. Onze kraamhulp zei dat hun protocol eigenlijk pas ingaat vanaf 37 weken, dan wordt je er wel even herinnerd dat je kwetsbaar bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hallo franca,
    deine spültücher sind wunderschön. ich liebe diese anleitung. die rote wolle für dein nächstes project sieht toll aus.lecker essen.....ich mag gefüllte paprika.
    liebe grüße,
    regina

    BeantwoordenVerwijderen