Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

zondag 17 mei 2015

wel rabarber, geen vlees

Er is weer volop rabarber in de tuin.
Tijd voor rabarbertaart!
Rabarber-gember-kruimeltaart om precies te zijn.
Als toetje met griekse yoghurt.
Een feestje met slagroom ( te lekker om foto's te maken), en zo op.
Gelukkig staat er nog genoeg rabarber in de tuin, dit recept is voor herhaling vatbaar!
Als warme maaltijd:
Stevige groenteburrito's.
Een grote pan vol kruidig groentemengsel, zelf tot burrito te maken met naar keuze: zwarte bonen, lenteuitjes, geraspte kaas en/of Griekse yoghurt.
 Goed spul.
Nog even en ze vergeten hier het vlees!
Nou ja....op mijn ( niet serieuze) voorstel voortaan altijd vegetarisch te koken, reageerde jongste met: "wil je me snel het huis uit hebben"?
Hij zei er nog wel -grapje- , achteraan, ja ja.

Ik eet inmiddels al sinds ongeveer Mei 2013 vrijwel geen vlees meer.
Vrijwel, laatst had ik een etentje bij mijn nichtje, en besloot niks te zeggen, ik zou gewoon geen vlees opscheppen. Bleek ze een enorme stoofschotel gemaakt te hebben en schepte ze ook nog voor iedereen op.
Porties waar hier zowat het hele gezin van kan doen .
De dag erna voelde ik me zo vol, en niet erg fit.
De dagen er na, bleef ik me niet echt goed voelen (een dag of drie).

De migraine waar ik voorheen erg veel last van had ( soms tot vier dagen achter elkaar) is vrijwel weg!
Soms nog een paar uur, maar ook dat is met medicijnen te doen, nooit meer dagenlang.
Als dat een bijwerking is van geen vlees eten ( wat ik natuurlijk nooit zeker kan weten), dan nooit meer vlees!

Slanker ben ik er niet van geworden.
Vegetarisch eten is zo lekker, dat ik er vaak te veel van neem, bovendien kook ik nog te grote porties. Ik eet er dan wel een paar dagen van, maar het is nog steeds ruim veel.
Daar ga ik wat mee doen.

Kleine porties, en gezond vegetarisch ( met kaas maak je veel lekker maar ook vet). En steeds vaker zelfs helemaal plantaardig.
Ik hou jullie op de hoogte!

Waar ik even bij wil zeggen: zonder vlees bevalt mij prima, maar laat iedereen lekker doen waar hij/zij zich goed bij voelt!

Ik leende overigens: de Vegarevolutie, van de bieb.
Ik ga het op mijn gemakje lezen, en kom er later op terug.

groetjes, Franca.

5 opmerkingen:

  1. Hoi Franca,
    Ik eet al 15 jaar geen vlees meer, maar die migraine heb ik nog wel. Heb je nog meer veranderd wat een verklaring zou kunnen zijn?
    Groetjes Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Liesbeth,

    Ik weet het niet zo goed.
    Ik ben steeds meer op mijn eten gaan letten, niet alleen geen vlees maar ook zo puur mogelijk.
    Al verwacht ik dat de meeste mensen die geen vlees eten, ook zo puur mogelijk eten, dus dat zal het ook niet zijn.

    Iets ( totaal) anders wat wel veel invloed kan hebben: ik ben door de overgang heen , en hormonen kunnen invloed hebben op migraine !

    Maar daar heb je heel waarschijnlijk niks aan.
    Ik zal er nog eens over nadenken, of er nog iets is wat ik anders ben gaan doen.

    Veel sterke met de migraine !
    Ik weet helaas hoe verschrikkelijk het is.

    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Liesbeth,

    Sinds ik geen/nauwelijks vlees meer eet, slik ik vitamines o.a. B12.
    Zou dat ook te maken hebben met de verminderde migraine?
    Ik loop ook maar te gissen hoor!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik eet (al) glutenvrij, steeds vaker vis i.p.v. vlees, bijna nooit meer boterhamvlees, dus het gaat ook hier de goede kant op :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geen brood meer eten werkt ook hoor en zeker geen volkoren. Manlief eet ook geen brood meer en wel veel salads, en of tie het merkt!
    groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen