Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

dinsdag 28 januari 2014

zware kost

Zie hier: mijn geweten.
Mijn eet-geweten dan.
Ik wil graag:- zo weinig mogelijk vlees eten.
- voor een redelijk prijs eten.
-mijn kinderen het vlees niet (helemaal) ontzeggen.
-zo veel mogelijk biologisch eten.
-zo veel mogelijk zonder pakjes en zakjes koken.
En dan eigenlijk ook nog: op gewicht blijven of nog liever iets af vallen .


Deze is eerlijker.
Omdat ik voor groenten graag naar de L winkel ga ( die goedkope, waar ze prima groenten hebben,niet duur, vaak ook biologisch, maar waar dan weer andere haken en ogen aan zitten) zag ik de kaarten staan met recepten van Sonja.
En daar de stoofpot hier in goede aarde is gevallen, nam ik er twee mee.
Manlief maakte op een Zondag ( toen ik werkte) de broccoli-quiche.
Met volgens de kinderen wel erg veel broccoli ( recept vroeg om 700 gram, hij deed er twee hele stronken in wel ruim 900 gram), verder vonden ze het heerlijk. Ik nam ( nog ruim op voorraad) liever een vega-maaltijd die ik eerder maakte uit de vriezer.
De tortilla-taart ( die wij heel simpel vanaf de bakvorm sneden), was niet vegetarisch en toch die at ik die mee.
Bovendien zat er een kant en klaar potje salsa saus in het recept.
Voor acht personen, vermelde het recept, hier was het met vijf zo op.
Best te begrijpen toch, als je dat zo ziet?
De dag er op aten we gewoon ( vega voor mij, g.a.v. voor de rest).
Maar daar lagen nog wat tortilla's in de koelkast. Vier, wat kun je daar nou mee?
 Dit maken dus.
Mexicaanse bonenburrito's.
Dit keer geen pakjes of zakjes en ook geen vlees.
En dat voelt een stuk beter!
Waarbij ik direct moet toegeven dat dat natuurlijk volksverlakkerij is!
Ik eet dan wel geen vlees, de rest had er nog een gehaktballetje van daags tevoren bij.
Mijn bord ( inclusief een heerlijke honing-mosterd-dressing uit Karin's boek). Geen wonder natuurlijk dat ik zeker niet slanker word van het (meestal) vegetarische eten ( integendeel).

Een bloeiende roos in de tuin, eind Januari!
Het moet niet gekker worden. Heeft het te maken met het ozon effect ?
Tja en dat kleine monster hier: die eet natuurlijk ook gewoon vlees.
Moet ik dan de kat wel vlees geven en de kinderen niet?
En toch....als je ( zoals ik) leest in het boek: Fatsoenlijk eten van Karen Duve, kun je je ogen niet meer sluiten voor alle dingen die er gaande zijn. Met de vlees industrie alleen al.
 En al breiend probeer ik met mijn geweten rond te komen.
Zo'n boekje is verschrikkelijk omdat je dan echt over alles na gaat denken ( daar ga ik met mijn voornemen om luchtiger te leven) .
Overigens ga ik nu eens voor mezelf zo'n zalige warme sjaal breien, waar dochterlief nog dagelijks complimenten over krijgt, en die zo heerlijk warm is.
 Om het toch iets luchtiger af te sluiten: de bolletjes die ik kreeg in volle bloei.

 Tja, zo'n beestje geeft nou eenmaal ook een heleboel gezelligheid!
Het besluit ( voor nu , het kan altijd weer veranderen).
Ik eet bijna geen vlees, voel me daar prima bij, eet gevarieerd en wil er best een vitaminepreparaat bij nemen voor de zekerheid.
Als er vlees gegeten word moet dat voortaan maar biologisch zijn .
De kosten worden dan flink hoger en daarom gaan we met zijn allen ( sorry zoons) twee dagen in de week vegetarisch eten.
Een compromie?
Ja, maar een waar ik me weer een klein beetje beter bij voel!
En nu?
Op de fiets!
In tegenstelling tot de noordelijker provincies is het hier prachtig weer , met een stralende zon.
Kan ik mooi op mijn fietsje naar mijn vriendin voor een bakje koffie.
beter voor mijn geweten en zeker voor mijn lijf!

groetjes, Franca.

15 opmerkingen:

  1. Ik heb hier dezelfde boeken staan! Haha. Je wensenlijst komt me ook iets te bekend voor en ja hier ook geen gram minder, duh.
    Maar echt ongezond is het allemaal gelukkig niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,

    Ons hele gezin eet hier al ruim 13 jaar vegetarisch en wij missen niets en voelen ons prima. Alleen ons katertje is carnivoor omdat katten nou eenmaal vlees nodig hebben, het zijn echte carnivoortjes. Zonder vlees in de voeding kunnen zij blind worden, hun hele maag-darmstelsel is ingesteld op vlees eten itt tot de mens. Wij slikken wel altijd extra B-12 voor alle zekerheid omdat dat nou eenmaal het meeste voorkomt in vlees en je bij een tekort akelige ziekten kunt krijgen. Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat voor gezonds zit er dan nog in vlees?

    Wij eten vrij veel vis, goed geleefd en gevangen (hoop ik dan)
    Een goede bio etc kip (hoop ik dan )
    Diverse keren veg
    Veel biologisch (hoop ik dan)
    Geen zakjes en pakjes

    wat kun je nog meer...
    Veganistisch vind ik te eenzijdig en ik ben gek op een goed ei en kaas..

    En ja poezen en honden zijn echte carnivoren en hebben vlees nodig! Maar ook voor onze hond haal ik speciale voeding en die is niet duurder dan de van de hoop.

    Als we op deze manier allemaal over eten gaan nadenken , komen we vast verder ;)

    fijne week;
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Maria,

    Dat las ik ook al dat boek!
    Dat katten echt vlees nodig hebben.
    Die B- 12 daar ga ik achterheen!
    Spaarmoeder: typisch niet?
    Roos: voor mijn gevoel niets of niet veel( goeds in vlees bedoel ik). Het enige wat ik steeds voor ogen heb is dat vriendinnetje ( twee zelfs) van dochterlief die vanaf hun geboorte geen vlees en een ook geen andere dierlijke producten kregen en die nu allebei heel klein en fragiel zijn.
    Waarschijnlijk toeval, maar het speelt toch door mijn hoofd.
    Dank voor jullie reacties trouwens, zeker bij dit onderwerp ben ik heel nieuwsgierig hoe anderen er tegen over staan!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik eet al jaren 13? geen vlees, wel af en toe vis. Mijn man eet vlees en af en toe vis. Mijn dochters van 8 en 6 eten graag vis. Mijn zoon van 8 eet liever geen vis ( wel een visstick......) mijn kinderen eten liever vegetarisch vlees dan echt vlees. We wisselen wat af met z'n allen. Iedereen mag kiezen en dat komt vanzelf goed. Oh ja, wel biologisch vlees/duurzame vis als ik boodschappen doe, maar als mijn bodschappen doet, niet.

    Groetjes Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja ook hier zijn de dames vega , mijn dochters echt ik "nep"ik eet soms nog vleeswaren op brood mmmm... maar eet geen vlees voor de lijn en moet ook op zout en suiker letten. Heerlijke gerechten komen hier voor bij , ik geniet ervan nu ik thuis zit te wachten op een nieuwe knie. Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hier eten we gewoon vlees. Eens vegaburgers per ongeluk gekocht. Het is afschuwelijk,sorry hoor.
    Eten wel geregeld kip hier,maar meest ons eigen kalfsvlees.Zelf gegroeid en geslacht.Zelfs nu gebruiken we B12.
    ALs ik geen vlees heb op tafel dan vinden ze dat drie keer niks dus.
    Las stukje over speltmeel,maar als je het in brood bak vernietigt het weer wat anders,dus soms vraag ik me af, welke wetenschapper moet je geloven??
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Franca,
    Dat wordt een lange sjaal...zoveel om over na te denken!!
    Hier zit ik in een huis met veel fanatieke vleesliefhebbers (niet in grote hoeveelheden, maar wel elke dag..) en ik ben al jaren thuis veganistisch aan het eten en buiten de deur vegetarisch. (soms kun je bepaalde dingen niet weigeren en moet je wel eens iets met kaas of vlees eten..vorig jaar had iemand met heel veel liefde lasagne voor ons gemaakt en dan eet ik maar mee. Maar ik vind het echt naar om te eten.).
    Ik wordt wat dit betreft door man en kinderen voor gek verklaard omdat ik van allerlei lekkers mis in hun ogen haha! Maar ik moet er niet meer aan dénken om vlees te eten. Toch kook ik met liefde voor ze een kippenpootje of gehaktbal hoor, ze moeten uiteindelijk zélf tot het besluit komen om ook vega te willen gaan eten, je kunt het op deze leeftijd niet meer dwingen... (Was ik maar vegetariër geworden toen ze nog klein waren...) Ik ben wel blij dat ik overal tegenkom dat mensen minder of geen vlees meer gaan eten, zo kom je steeds makkelijker aan ideetjes om te koken. Ik kook zelf geen 'nepvlees', dat vind ik niet lekker. Gewoon wat peulvruchten en groenten wokken of koken is heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Franca,

    Het boek van Karen Duve heb ik ook gelezen. Ik doe nu mee aan de VeganChallenge en verwijder langzaam de zuivel uit mijn maaltijden.
    Ik at al jaren geen vlees en vis, geen enkel probleem mee, maar deze stap is heel wat moeilijker. Er zijn wel veel fora en blogs met ver-ruk-kel-lijke veganistische recepten!
    Overigens zijn mijn man en kinderen wél vleeseters.
    Ik kook vegetarisch, er wordt door mijn man soms vlees aan toegevoegd, óf hij kookt en dan is het VLEES eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mar: kun je me misschien een paar goede recepten geven?
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Franca,

    Ik zal je een paar links geven, dan kun je rondstruinen!

    http://www.watmaakt.suzette.nu/
    http://www.theppk.com/
    http://angelikalukas2.blogspot.nl/
    http://gormandizewithus.blogspot.nl/
    http://veganchallenge.nl/

    Op de blogs vind je weer links naar andere vegan sites, en daar zijn weer links naar andere sites, en daar... etc. ;)

    Succes en eet smakelijk!

    Groetjes Mar

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Mar: Dank je wel!
    Ik ken Suzette de andere zijn nieuw voor mij. Ik ga na mijn werk even neuzen.
    Nogmaals bedankt!

    Learning Traditional Skills: misschien hebben ze de kaartjes nog bij lidl, als ik er later in de week kom, zal ik eens kijken. Dan kan ik het je sturen.

    Atelierlemlem: Klopt!
    Ik wist niet dat jij vega at.
    Vind het soms lastig om dubbel te koken, maar doe het ( voorlopig) toch.

    Wilma: ik weet natuurlijk niet precies wat nou gezonder is, voor mij startte het eten zonder vlees ( ik noem mijzelf geen vegetariër ) doordat het vlees me ( onder invloed van hormonen) erg tegen ging staan.

    Jolanda den Otter: koken vond ik al leuk, vegetarische gerechten zijn een nieuwe uitdaging!
    Sterke met je knie!

    Liesbeth : jij hebt je weg er al in gevonden.
    Nou ik nog!

    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Franca,
    Gezellig log, waarin ik me herken.
    We zijn nu met z'n tweëen, dus het is niet zo moeilijk om verstandige keuzes te maken.
    Wij eten ook weinig vlees en als we vlees eten is het biologisch.
    Dat bevalt ons prima.
    Champignons met gebakken kleine tomaatjes bevalt ons prima bij de groente en de aardappels.
    Of bruine bonen.
    Veel succes met verstandig zijn.
    Groetjes, Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik eet nog allen runde gehakt zonder water, of een runderlapje verder ga ik niet . kipfilet haal ik bij de boerrijwinkel weet ik wat er in zit .

    verder koop ik melk in en fles die is lekker ook kaas koop ik daar

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen