Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

maandag 25 november 2013

van rust vinden, mooie boeken en genieten

Klaar is het.
Gedaan met de koffie-cupjes-cultuur.
Vandaag ben ik vrij.
Gaat de oploskoffie in mijn tas , het werk-horloge op het plankje in onze slaapkamer. Het elastiekje in mijn kontzak ( voor als ik ga koken) verder mag mijn haar lekker los deze weken.
Laat ik eens een oude bekende oppakken.
Eenvoud in overvloed.
Om even de positieve kant terug te vinden.
Om dag voor dag de simpele goede dingen te zien.
Eenvoud.
Mooi dat het ook in de titel van een ander fijn "terugpakboek" zit.
Eenvoudig gelukkig.
Jaren geleden ging het even niet zo fijn met me.
En toen ( geen idee meer hoe het begon) waren daar die mailtjes van Toor.
Die precies de vinger op de goede plekken wist te leggen.
Waardoor ik door kon.
Ze geeft als beroep telefonisch advies.
Dit deed ze zomaar, geheel belangeloos.
Hoe mooi is het dan als je dit tegenkomt!
Het boekje wat de moeder van Toor ooit ( rond 1955 dacht ze zelf) geschreven heeft.
Binnenkort gaan ze op de post.
Eenvoud in overvloed en 't is feest vandaag.
Met een brief en een enorme portie dankbaarheid!
Kom je de keuken 's avonds in gelopen, brand daar ineens een wat vreemd licht. Oudste is wat proefjes aan het doen. Nog even en dan hoop ik ( en bid ik) heeft hij zijn diploma op zak.
Zoveel keus.
Tijd voor een nieuw weekmenu.
Gek hoor, nou heb ik alle tijd en nog de neiging om alles in een keer te willen doen.
Stap voor stap , dag voor dag. Op verzoek van oudste : chili vandaag, en morgen zie ik wel verder. In de diepvries nog ruim voldoende vegetarische maaltijden. Daar zit vast een hele lekkere bij voor vandaag.
Stom! Om verder te kunnen met mijn omslagdoek, moest het eerste probeersel uitgetrokken worden.
Waarom doe ik dat nou in een keer en wil ik daarna de bolletjes pas oprollen?
Een grote verwarde kluwen is het. Stom!
Wel fijn? Het prachtige boek uit de bieb.  Van Jane Brocket. Pas ontdekt dat ze ook een boek in het Nederlands had, blijkt het ook nog via de bieb te leen te zijn! Hoe heerlijk is dat?
Nadeel? Dat ik nu veel liever zou beginnen aan zo'n gezellige vlaggetjesslinger i.p.v. netjes mijn omslagdoek ( saai hoor zoveel steken) af te werken.
Maar ik ga niet overstag! Eerst de omslagdoek, dan iets nieuws ( of iets uit de afmaakmand).
Die bieb. Wat een rijkdom! Zoveel moois, zonder het te hoeven kopen. Gewoon genieten.
Nog een keer genieten. Een hele stapel "nieuwe" kleding voor oudste en manlief. Nog even wassen en strijken en ze zijn weer "knap in 't pak".
Manlief leek afgevallen te zijn.
Gisteren bewees hij (door voor mijn neus op de weegschaal te gaan staan), dat hij zelfs iets zwaarder is geworden. Het harde sjouwen en stevige  fysieke werk aan de veranda en de pipowagen zorgde voor een ander lijf. Niks geen vet, flink wat spieren.
Zomaar een nieuwe ( nog mooiere ) man. Je kunt maar boffen!
Ik ga aan de slag. Te beginnen met de chili, dan deze mand strijk te lijf, en dan zie ik wel verder. Stap voor stap. Alle tijd!

Fijne Maandag!
         groetjes, Franca.

5 opmerkingen:

  1. Wat een rijkdommen. Heerlijk hè, die bieb, ook al om zomaar rond te neuzen.
    Dat boek van Toor de Haas heb ik al eens meer bij iemand langs zien komen, maakt me nieuwsgierig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, moeilijk lijkt me dat, zo'n gezin loslaten... Maar gelukkig heb je genoeg om je af te leiden.
    Dat boek van Jane Brocket moet geweldig zijn. Ik ga eens kijken of onze bibliotheek het ook heeft. En zo'n breikluwentroep, die maak ik ook vaak. Hoort erbij, denk ik dan.
    Teveel en alles tegelijk willen doen... zo herkenbaar! En dan zo overweldigd raken dat er niets meer uit mijn handen komt. Maar we leren het ooit nog wel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoop het Geertrude!
    Vandaag is echt zo'n dag.
    Het vooruitzicht van zoveel vrije dagen, zo verschrikkelijk veel plannen, en dan blijven "hangen".
    In ieder geval een blogje geschreven, flink aan de was gewerkt en samen met jongste geluncht.
    Het begin is er!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. een heerlijk blogje, lekker ontspannen net als jij, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn om te lezen!

    Ik ben ook helemaal dol op de bibliotheek. Al die heerlijkheden, die je zo maar mee kunt nemen!

    BeantwoordenVerwijderen