Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

zondag 5 augustus 2012

wat hier gebeurd

Geschilderd door dochter.
Koffie ( en voor sommige langslapers ontbijt) in het zonnetje.
Het word zo mooi, onze veranda. Nog even en we bakken ( zelfgemaakte) marshmallows in de open haard.
 Een hart onder de riem voor een lieve vriendin.
En oudste maakte (uit: the river cottage family cookbook) zelf roomboter.
Die verrassend lekker bleek te zijn!
En ik...
Draag hier zomaar....
Mijn nieuwe trui!

Zeven dagen zou ik werken. Ik strarte met twee dagen wacht. Daarna een heel leuk gezinnetje wat uit de kraamkliniek kwam, voor vier dagen. En tot slot nog een dag wacht.

Ik probeer wat dingen gedaan te krijgen, maar zit nog niet helemaal terug in het stramien. Genieten doe ik wel! Van het weer, de kinderen, het weekend vrij samen met mijn man.

Langzaam komen dingen weer op een rijtje.
Blijkt dat ik stiekem toch wat luxer ben gaan leven.
We gaan terug! Niet naar af, maar naar eenvoudig. Geen tijdschriften, even geen nieuwe boeken.
Ik  schrijf weer even alles op in het kasboek, is het niet voor mezelf ( wat het duidelijk ook is) dan wel voor jongste.

Hij zou het heel normaal vinden als wij een jaar betalen voor zijn sportschool. Wat doen jullie daarmee?
Zelf "sport" ik met een d.v.d. of gewoon buiten.
Ik wil in ieder geval jongste inzicht geven in inkomsten en uitgaven, zodat hij kan zien wat er hier in huis binnenkomt en betaald word.

Blijft het eeuwige schuldgevoel: krijgt hij minder dan andere kinderen?
Doen we hem tekort?
Wat denken jullie?

         groetjes, Franca.

7 opmerkingen:

  1. Ik denk dat je 'm heel veel geeft met inzicht in financiƫn. Dat zouden meer mensen moeten doen. Wij ook denk ik zo : o

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onze kinderen kregen zakgeld (later ook kledinggeld en busgeld enz) en moesten het daar mee doen. Wat ze met dit geld deden, mochten ze zelf weten .... op het idee sportschool kwam hier niemand. Toen de jongens begonnen met duiken hebben ze de huurspullen van hun zakgeld betaald en zijn later voor de eigen uitrusting gaan (bij) werken.Krantenwijkje, babysitting, hondensitting.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met dat schuldgevoel kampen zoveel ouders denk ik... Ik probeer mezelf en het betreffende kind voor te houden dat iedereen anders is en het anders doet in de opvoeding. En daarnaast zeg ik dat ze later voordeel hebben van het feit dat niet alles zo maar kan en dat je moet sparen of werken voor je wensen maar dat ik het wel snap dat ze het niet altijd leuk vinden. Je geeft je kinderen zoveel Franca, zoveel wat niet in geld uit te drukken is!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moeilijk he! Dat heb ik nu precies hetzelfde met de jongste. Heeft hij wel hetzelfde gehad als de oudste twee? Ik kan je dus niet helpen maar wens je hierin veel wijsheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk dat het heel goed is je kinderen inzicht te geven in geldzaken, hier krijgen ze vanaf ongeveer 14 jaar kleedgeld en dat bevalt van beide kanten heel goed, wat ik er mee wilde bereiken is gelukt, ze letten heel goed op met wat ze kopen, en ja sporten en muzieklessen die betaal ik dan weer wel, Hanna

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inmiddels besloten: we geven hem geld voor de sportschool, maar alleen voor de eerste 2 maanden. De rest betaald hij zelf. We kozen hiervoor omdat hij : niet meer aan een sport deed,met roken wil stoppen en aan zijn conditie wil werken,hij geen andere club ( dus contributie) meer heeft. De andere kinderen krijgen een zelfde bedrag op hun rekening. Oudste gaf aan dit te willen sparen. Dochter weet het nog niet zeker.
    Zelf blijk ik ( gezien mijn kasboekje) regelmatig iets te kopen wat niet echt nodig is. Wel iets wat we kunnen gebruiken en eigenlijk altijd in de kringloopwinkel. Nog eens even bekijken of ik hier iets mee moet doen!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met een eigen inkomen zou een abonnement op de sportschool (naar mijn idee) best uit eigen zak kunnen komen. Een mooi en gezond lichaam kan ook zonder sportschool behaald worden (denk aan goed eten en bijvoorbeeld buiten hardlopen), dus zie ik zo iets dergelijks als een extra, een luxe.

    BeantwoordenVerwijderen