Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

dinsdag 23 juni 2009

twee levens



Zo voelt dat soms, dat leventje van mij. Het werkende stukje, waarin ik helemaal ga voor mijn gezinnen, s' avonds doodmoe thuiskom en dan alleen nog in staat ben om iets simpels op tafel te zetten, en hooguit nog een wasmachine te vullen. Gelukkig sta ik vroeg op s' ochtends ,zodat ik voor het werk nog een paar karweitjes kan doen. En dan ben ik vrij... Rust nemen, ja,ja. Eerst de achtergebleven huishouding weer op poten krijgen. En dan genieten! Van man en kinderen, de tuin, aanrommelen in de keuken. En toch... als het te lang duurt gaat het kriebelen, dan verlang ik weer naar actie , mensen om me heen, en flink aanpakken.
Het zal wel echt iets van mij zijn.Vooral het weer wennen aan vrij zijn, dat hebben mensen met regelmatige banen vast niet. Ik was al aan de negende dag, maar had o zo graag het opstartgezin een hele week gehad. Het was vies, rommelig, ongestructureerd, een kolfje naar mijn hand om daar een goed en gezellig kraambed van te maken! Maar dat is deze keer voor een collega( hoop maar dat zij het ook zo'n uitdaging zal vinden).
Deze grapjurk ( een jonkie) luste de rest van mijn ( melige) appel nog best.
De avondhap. Had het vanmorgen al gemaakt ( kippasteitje met prei en champions). Zodat er snel iets op tafel kon staan als dochterlief en ik uit de stad kwamen ( ze moest nu echt een nieuwe spijkerbroek hebben, boffen dat het uitverkoop was). Ik had er ook nog wat aardappels en broccoli bij gemaakt, maar het pasteitje was zo machtig dat je er zo genoeg aan had. Idee was om zo meteen wat aan restverwerking te doen, zelden zulke lekkere restjes gegeten!
Ingrediƫnten: 1 prei( ik deed er 2) ,2 plakken bacon ( ik maakte de ham uit de koelkast op),200 gram champions ( in nam het hele doosje, 1 el bloem( of naar behoefte), 2,5 dl kipbouillon ( van blokje), 80 ml room,1 el dijonmosterd, 480 gr gebraden kip( of zoveel als er over is) kant en klaar bladerdeeg.
Oven voorverwarmen op 200 graden. olie of boter in de pan verwarmen, roerbak prei,bacon,en champions tot de prei zacht wordt. Roer bloem erdoor en bak mee tot mengsel dikker wordt en borrelt, voeg geleidelijk bouillon toe en roer tot mengsel kookt en indikt, voeg room,mosterd en kip toe. Verdeel mengsel over ovenschaaltjes, leg op elk schaaltje een plakje bladerdeeg, bak 20 minuten( tot ze bruin zijn). Smakelijk !( uit : gezond en creatief koken).
Fruit hebben we op het ogenblik genoeg uit de tuin. Alleen de kruisbessen zijn nog niet rijp.
Moeder eekhoorn wil ook wat extra's.

En ik wil..
Tijd!
Tijd om weer eens iets creatiefs te maken. Zag de schort van Geertrude, en eerder haar quilt. Ik ben nog wel aan het breien, maar wil iets met snel resultaat. Ik ging vanmiddag wel met dochter naar de stad, maar boven moet nog gepoetst worden. We zijn overigens lekker met de fiets gegaan. 24 kilometer op en neer, goed voor dit bijna niet meer sportende mens ( morgen weer geen pilatus, maar werkoverleg).
Ik zal eens rondneuzen op Internet, wie weet vind ik iets wat snel klaar en origineel is. Ik zoek nog iets voor pa. Hij heeft sinds een week een eigen kamertje, en is er dolblij mee. Niemand die hem wakker roept, lekker rustig. Hij begint spontaan te zingen als hij er binnenkomt. Ook voor ons is het fijn dat we een rustig plekje op kunnen zoeken met hem ( ook bij slecht weer). Iets gezelligs voor aan de muur zou mooi zijn, ik probeer iets te bedenken.
groetjes, Franca.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten