Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

zondag 17 mei 2009

wachten

De wacht was van 2.00 uur vannacht tot 10.00 uur vanmorgen. Om twee exact 10.00 uur ging de telefoon: Of ik ervoor voelde om naar een gezin vlakbij ons dorpje te gaan werken. Graag! Dus nu wacht ik tot de kinderarts geweest is en toestemming geeft om de baby mee naar huis te nemen.
Zo zit ik dus niet meer in de wacht, maar zit ik wel te wachten.

Door de reactie van Lieveheersbeestje, bedacht ik me dat ik zelden of nooit iets over het zuinige leven schrijf. Waarschijnlijk omdat het in de loop der jaren zo vanzelfsprekend is geworden, dat het gewoon lijkt.
Tenminste voor ons. Met anderen( en vooral in gezinnen) praat ik er weinig over, mensen vinden het vaak " stom" ,en ik ben de tijd voorbij dat ik daarover in discussie ga.
Wat doen we zoal aan zuinig zijn: ten eerste zoveel mogelijk zelf. Mijn man is heel handig, en verbouwd ons oude ( in slechte tijd met slechte materialen gebouwde) huis helemaal zelf. Dat gaat niet altijd even snel, maar wel goed, en goedkoop. Ook de materialen ervoor worden zuinig op de kop getikt. Zo staat er voor de nieuwe badkamer ( een wens van jaren) al een oud ( loeizwaar) bad op pootjes te wachten. Ook een oude (Engelse) wastafel en zelfs al een badrekje, handdoekrekje en zeepbakje. Allemaal van marktplaats of een kringloopwinkel en bij een grote uitverkoop. Zo heeft onze hele keuken alles bij elkaar ( inclusief, plafond, tegels en aanrecht ) zo'n vierduizend euro gekost. Daar zit een nieuw aanrechtblad, fornuis, afzuigkap en alle apparatuur van de keuken ( tweedehands, keuken zelf gaan slopen) bij. Dat kan alleen door het harde werk van mijn man.
Kringloopwinkelen vind ik zo leuk, dat ik gewoon winkelen al snel te duur vind. Dit dienblad kocht ik ( tijdens het dagje uit met mijn vriendin) voor 3 euro, Het lieve blikje voor 50 cent( de kaart heeft mijn vriendin zelf gemaakt, en gestuurd om te laten weten hoe ze van onze vriendinnendag genoten heeft). Ook kocht ik nog twee geborduurde overhanddoeken, voor 2,50 per stuk. Ik durfde ze te kopen ( ze waren helemaal vergeeld met strepen) omdat ik in een boek gelezen had, dat een nacht in een oplossing van een deel azijn en twaalf delen warm water , voldoende moest zijn om ze helder te krijgen. En dat klopte ( en met de water/azijn oplossing is toen nog even door het toilet geschrobt, dat gooien we natuurlijk niet zomaar weg).
Dat boek ( overigens ook tweedehands gekocht, nieuw kost het een fortuin), heeft me al vaker geholpen om dingen op een goedkope en ook milieuvriendelijke manier op te lossen. Ik gebruik weinig schoonmaakmiddelen, gewoon een ( goedkope) allesreiniger. Verder kun je veel met azijn en zachte zeep.
Ook gebruik ik goedkoop waspoeder en vaatwasmiddel, beide tot volle tevredenheid. Wel minder voor het milieu is het speciale wasmiddel wat ik voor mijn uniformen gebruik. Daar zit optisch witmiddel in. Daar zal ik nog eens over nadenken.

En verder: Let ik goed op met boodschappen doen, veel verse groenten en fruit, geen pakjes of pakketten waar je zogenaamd makkelijk je eten mee kan maken. Veel zelf snijden, en ( verse, of gedroogde) kruiden gebruiken, en op tijd wat recepten lezen doet het zeker net zo goed. In de zomer heb ik ook regelmatig groente en fruit uit de tuin. Bij een boerenlandwinkel hier in de buurt kun je ook erg lekkere ( betaalbare) biologische groente kopen. We eten niet zoveel vlees, in veel gerechten gaan ( kleine) stukjes, als we lapjes vlees eten, is dat gewoon een klein lapje. En regelmatig gerechten zonder vlees.
We gooien weinig weg, als er toch iets over is wat niet meer eetbaar is ( voor ons) gaat het naar de kippen van oma ( waar we altijd eieren voor krijgen, die hoef ik dus ook niet te kopen).

Kleding, kopen we niet veel, Dochter en ik regelmatig van de kringloopwinkel, zoons minder ( al heeft de oudste daar wel zijn spijkerjack vandaan voor 2,50 euro). Vroeger maakte ik veel kleding zelf, maar dat komt er inmiddels weinig meer van. Zeker voor hele kleine kinderen was het zeer rendabel( en leuk om te doen). Manlief heeft heel weinig kleding ( wil zelf uitzoeken, en is niet zo snel tevreden) is wel heel zuinig op wat hij heeft ( spijkerbroeken met versleten knieƫn vermaakt hij zelf tot " korte" broeken.
Mijn dochter en ik hebben ( half)lang haar en gaan zelden naar de kapper, zoons en man om de 8 a 10 weken.

Waar ik slecht op scoor is het kopen van boeken en tijdschriften, dat mag best minder. "Mijn" Genoeg wil ik niet kwijt, maar verder heb ik geen abonnement. Ik hoef eigenlijk verder ook geen tijdschriften te kopen ( behalve de Prima, maar die heeft ook altijd veel zuinige tips) kan ze gewoon op de bieb lezen(en lenen). Toch ga ik daar nog wel eens voor overstag. Ook een ( goedkoop) boek bij de kringloop kan ik moeilijk laten liggen. En af en toe ook een nieuw boek ,wat net uit is ( en dus nog niet bij de bieb). Ik heb pas weer besloten dat het wel weer even genoeg was. Voortaan alleen de Genoeg en Prima, en alleen boeken kopen als ik een boekenbon heb.

Door ( al zo lang) zuinig leven is de hypotheek vrijwel afgelost, waardoor de maandlasten ook lager zijn. Dat geeft ruimte, waardoor er altijd genoeg is voor extra's zoals uitjes voor de kinderen met school, laatst wat duurdere schoenen voor dochter ( Voor haar baantje in de horeca), spullen die we voor de verbouwingen nodig hebben ( van de bouwmarkt) , een "nieuwe" fiets voor oudste, die totaal op wat na vijf jaar zoveel kilometers ( was al 30 jaar oud) en alle dingen die er soms zomaar onverwachts bijkomen.

Voor de tuin kopen we wat jonge plantjes, en zaaigoed, zelden grote planten ( die groeien toch vanzelf) of eenjarig goed ( een paar voor in potten bij de keuken). We krijgen vaak planten van familie of vrienden, als de struiken te groot worden voor hun tuin. We hebben veel ruimte, dus zijn daar altijd erg blij mee.

Gevolg van zo leven is wel dat ik veel dingen zonde vind of onnodig ( zoals het maken van die hanging basket, ik zag lege , nieuwe mandjes bij de kringloop voor 50 cent) . Wil geen zuurpruim worden, maar zie zo vaak dat het net zo makkelijk, net zo leuk, veel goedkoper kan.

We gaan een keer per jaar op vakantie . Een week naar Engeland, en daar geniet ik altijd heel erg van. Maar ook daar koken we( meestal) zelf ( een sport om goed eten te vinden in zo'n kleine dorpswinkel). Zoeken we leuke tweedehandswinkeltjes op, en soms een kofferbakverkoop. We wandelen veel ,maar bezoeken ook prachtig landhuizen en kastelen ( met flinke toegangsprijzen) en doen dat met veel plezier. Zelfs daar doen we veel inspiratie op.

Kortom, we zijn wel zuinig, maar ik beschrijf het te weinig.
Zal er vanaf nu wat vaker over schrijven. " Mijn gezin" heeft nog geen toestemming gehad om naar huis te gaan. Ik ga wat eten en dan maar strijken, dan ben ik in de buurt van de telefoon. Wie weet " lukt" het zodadelijk alsnog.
groetjes, Franca.

3 opmerkingen:

  1. Oh Franca, hier zie ik gewoon mijzelf terug in jou stukje... En ik maar denken dat wij de 'laatste der Mohikanen' waren! Wij huren een huis (voor 345 euro, 4 slaapkamers, keldertje, schuurtje, zolder en 28 vierkante meter woonkamer), dus als er echt iets moet gebeuren kwa onderhoud, bellen we de woningstichting die dan met spoed komt aangereden. Of ze er ook wat aan doen is de vraag, maar ik heb als enigste in deze buurt toch maar mooi een nieuw dak gekregen! (lekkage en blijven zeuren, samen met de buren)
    Dat boek van Readers Digest heb ik ook al eens van de bieb geleend en dat is inderdaad een handig boek! Ik koop ook graag tweedehands boeken, dan kan ik ze ook weer makkelijk wegdoen naar de rommelmarkt of gewoon doorgeven. Van Readers D. heb ik ook drie heel mooie dikke kookboeken (2 euro en 2,50) van de kringloop.Tijdschriften krijg ik altijd van mijn moeder, dat is een echte seasons en landleven lezer, dus hele leuke. De kinderen vinden ze ook leuk en kunnen er gewoon in knippen (als mama ze gelezen heeft natuurlijk!).
    Wat stom dat mensen er niet tegen kunnen dat je zuiniger bent dan hen he? Ik denk dat het niet past in de consumptie maatschappij of dat ze zich misschien wel schuldig voelen...
    Ik vindt het leuk dat je wat meer wil gaan bloggen over consuminderen, al deed je dat al wel, ik zal er ook eens wat meer aandacht aan besteden. Ik denk ook dat het wat acceptabeler gaat worden nu er zoveel werkloosheid gaat komen en misschien komt er wel meer media aandacht..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Franca, ik heb je kadootje en leuke brief ontvangen hoor! Harstikke lief!! Ik heb er ook even melding van gemaakt op mijn blog, dank je wel!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heel stuk ;-) maar erg leuk om te lezen en om te zien hoe jij de dingen doet. Daar steek je altijd weer iets van op als je leest hoe anderen iets aanpakken. Vaak doe je zelf je dingen, ook de consuminderdingen, op de automatische piloot en heb je het niet eens meer zo in de gaten.

    Dat boek ga ik opschrijven, ik hou wel van nieuwe tips en inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen