Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

zaterdag 13 december 2008

jurkje en nog wat

Nog even voor de foto, maar dan...Gaan ze de boekenkast weer in voor een jaar.De laatste(wat zacht geworden) pepernoten zijn gemalen en even geroosterd in een droge koekenpan , dan kunnen ze als broodbeleg gegeten worden.


De sinterklaasboekjes worden nu echt opgeborgen,Toch heb ik nog een sint-middagje te goed.
Mijn beste vriendin en ik hebben nog geen tijd gehad onze suprises te geven, maar dat komt nog wel.
De sintdecoratie was ik nu echt goed zat , ook het raam is weer schoon. De hele huiskamer is goed gedaan, alles afgewassen , dat kan het er weer even tegen als de boom komt te staan.
Die zetten wij altijd pas laat , vooral dit jaar voel ik me hierin een uitzondering, ik zie al zoveel bomen!
Zal ik dan ook maar?
Het jurkje paste nog net. Mede dankzij de rekbare stof, al moet ik zeggen dat de rok op deze foto wel trekt.
Ik weet niet precies waardoor dit komt(of toch te veel Antiliaans eten?).
De opening van de zaak was leuk en vooral heel leerzaam.Het is een bedrijf die werkt aan energiezuinige mogelijkheden voor in(en op) huis.
Zoals warmtepompen, zonne-energie, warme halen uit lucht en wat je nog maar kan bedenken.
De waterboiler voor op het dak(ook zonne-energie) sprak ons wel aan ,maar door de prijs denken we nog maar even na(5000 euro) dan heb je wel 40 jaar gratis warm water.

Onze energierekening is ook binnen.Aardgas 3.934 kubieke meter ,stroom 13.813 kwh.
Dat is dan voor mijn schoonouders erbij. Het nieuwe termijnbedrag is: 505,00 euro.
Ik ben er iets minder bang van nu mijn schoonouders per maand betalen wat zij verbruikt hebben(November 230 euro). Maar het blijft een hele smak geld.Drie jaar geleden ben ik hierdoor weer onder contract gaan werken. Zo'n bedrag is echt te veel voor een(en een beetje) loon.

Over geld gesproken, ik heb net het boekje : 'How I lived a Year on just a pound a day' gelezen.
Ik bleef erin lezen , soms ga ik twijfelen aan onze eenvoudige manier van leven, vooral als ik net in een gezin ben geweest waar het niet op lijkt te kunnen(niet het laatste gezin hoor).
Ben blij om te lezen dat meer mensen bewust(zeer) zuinig leven.
Niet dat ik zo extreem zou willen zijn(kan ook niet met kinderen vind ik), maar ik geef ook weinig uit aan kleding.Je kunt me uittekenen in of mijn uniform of een spuikerbroek met t-shirt of trui.
Denk bewust over boodschappen na , wel (bijna) altijd veel verse groenten en fruit maar zoveel mogelijk van het seizoen en redelijke prijzen, veel b-merken (eigenlijk altijd , behalve koffie) spullen voor het huishouden koop ik vaak in de kringloopwinkel .

Maar ik heb een grote makke qua uitgaven en dat is boeken!
Belachelijk veel boeken! Niet altijd nieuw, maar tel eens door het jaar heen(makkelijk als je bij bol besteld en ammazon) en je schrikt van het totaalbedrag. En dan zijn de kringloop-boeken en de boeken van de Slegte er nog niet eens bij.Ik kan niet beloven dat ik komend jaar geen boeken ga kopen ,maar ik ga wel langer nadenken voor ik bestel , misschien komt van uitstel , afstel.
Jammer dat de bibliotheek niet altijd de boeken heeft die ik graag zou lezen , misschien moet ik toch eens bij een grote stadsbibliotheek gaan kijken.
Ik hoef de boeken echt niet altijd te hebben,lezen is genoeg.
Eigenlijk moest ik een ruilsysteen hebben met mensen met dezelfde intresse.
Nou ga ik even lekker bij de t.v. hangen.
Morgen verder met werken in huis en was, voor vandaag is het even mooi geweest.Al is de huiskamer (met hulp van manlief voor de ramen) heerlijk schoon.

groetjes, Franca.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten